جميع المواد المنشورة بالمدونة تخضع لقوانين حماية حقوق الملكية الفكرية .. وأي نقل أو إقتباس بدون ذكر المصدر يعرضك للمساءلة القانونية

Friday, February 23, 2007

بسم الله نفتتح المدونة



منذ فترة وأنا افكر في طريقة للتواصل بيني كفنان وبين الناس ، حتى أعرف رأيهم في ما أرسم ، فالفنان لا يرسم لنفسه ، بل يرسم للناس ، وفن لا يفهمه إلا صاحبه ليس فن ، وفن لا يراه إلا صاحبه ليس فن ، وفن يزين حوائط القصور ليس فن ، بل هو كل ما يزين القلوب والعقول من جمال ، لذلك قمت بعمل هذه المدونة بالاضافة إلى موقعي الرسمي


وموقعي الفرعي المجاني


حتى أعرف تعليقاتكم على أعمالي مما يساعدني كفنان على تطوير ما أقدمه لكم حتى يكون فناً ممتعاً لي حينما أقوم بإنتاجه وممتعاً لكم حينما تتلقونه

هذا الكاريكاتير ليس جديداً فقد قمت برسمه منذ فترة ولكن كأفتتاحية للمدونة أعرضه عليكم وفي انتظار تعليقاتكم عن الفكرة التي وصلت إليكم من خلال الرسم
كما أحب أن أنوه أن هذه المدونة ليست للرسم فقط فهناك العديد من الموضوعات التي قد تدور في ذهني احياناً وأحب أن أطرحها عليكم في شكل صحفي مدعم بالصور والكاريكاتير

6 comments:

وينكى said...

اول تعليق واول من يقص الشريط
مبروك مبروك الفين مبروك
اخيرا بقيت بلوجرى
خطوه متأخره شويه...لكن زى ما المثل الانجليزى بيقول
ان تبدأ متأخرا أفضل من أن لا تبدل
متأخر أفضل من لاشئ
تحياتى
عاوزه الحلاوه بتاعتى بقى
:P

ma_3alina said...

ألف مبارك المدونة الجديدة ويارب تبقى فاتحة خير في ابداعاتك
حقول اللي شايفه في الصورة .. طبعاً هو ممكن تطلع أفكار كتيرة في الصورة .. لكن ممكن نفسر علامة الإيميل حوالين رقبة الراجل ده بالرسالة اللي في رقبته واللي المفروض يوصلها للناس ..
أما القلم فتقريباً الراجل دا سادد ودانه بيه .. عشان ما يسمعش غير صوت قلمه بس ليه ؟؟ مش عارف .. يمكن يكون خايف من مواجهة الناس لأنه واضح إنه مخنوق من الرسالة اللي في رقبته .. ممكن يكون ديكتاتور ما بيحبش المعارضة .. مش عارف

هيثم ابوعقرب said...

فين ياعم حلاوة الافتتاح ولا انت هتاكل علينا لبيبسي والشكولاته

ياسر حسين said...

وينكي
أشكرك لقص الشريط
بس على فكرة أنا مش متأخر ولا حاجة
أنا ليا موقعين عالنت دي غير إن رسوماتي على النت من سنة1996
على مواقع أجنبية وعربية
لكن فكرة التدوين بشكل دوري
تعتبر فعلا جديدة بالنسبة لي


ماعلينا
شرفت المدونة .... تحليلك للصورة
خلاني أشوف فيها أبعاد جديدة لم أكن أتعمد توصيلها لكن واضح إنك متذوق جيد للكاريكاتير

هيثم أبوعقرب
اهلا بيك ياعم
مع الأسف لسه مخترعوش ايميل يرسل بيبسي وشيكولاته ... لولا ذلك كنت وزعت على الكل وبزياده
تحياتي للجميع

BaSsMa 87 said...

ألف مبروك المدونة
وهي جميلة جدا
أتمنى لك كل التوفيق
يافناان

ياسر حسين said...

bassma87
اهلا بيكي شرفتي المدونة وأتمنى أنك تكوني من زوارها الدائمين
تحياتي