جميع المواد المنشورة بالمدونة تخضع لقوانين حماية حقوق الملكية الفكرية .. وأي نقل أو إقتباس بدون ذكر المصدر يعرضك للمساءلة القانونية

Friday, October 19, 2007

هارون فنان الكارتون

أيه حكاية هارون فنان الكارتون؟ هارون يا جماعة شخصية كارتونية ابتكرتها
سنة 1998 وكنت أقوم بتأليف القصة وعمل السيناريو والحوار لها لتنشر في مجلة قطر الندى للأطفال الصادرة عن الهيئة العامة لقصور الثقافة .. وزارة الثقافة المصرية .. والتي يرأس تحريرها حالياً الشاعر أحمد زرزو .. وقد عاصرته عندما كان مديراً لتحرير المجلة ثم رئيساً لتحريرها وأذكر للتاريخ أنني أول من أستخدم الكمبيوتر في تلوين أعمالي المنشورة بالمجلة



.. وكان رئيس مجلس الادارة آنذاك الفنان التشكيلي مصطفى الرزاز وقد كنت أحد تلاميذه عندما كان عميداً لكلية التربية النوعية جامعة القاهرة حيث تخرجت منها عام 1993

.. حلمت مع هارون فنان الكارتون الذي كان يرسم فى كل حلقة شخصية كارتونية جديدة تقفز له من الورق ويكون له معها مغامرة جديدة يتم استعراض قيم تربوية ومعلومات عامة خلال الحوار الذي كنت أكتبه.. وحلمت أن أحوله إلى رسوم متحركة .. ولأن هذا العمل مكلف ويحتاج إلى فريق عمل كبير فالحلم تم تأجيله ولكنني جربت تحريكه بنفسي وكانت النتائج جيدة .. أعرض عليكم الآن إحدى قصص هارون فنان الكارتون على أن أعرضها تباعاً مصحوبة بقصة ابتكار كل حلقة .. هذه الحلقة كانت عن أبو قردان وهذه الشخصية بهذا الشكل كنت قد صممتها لأحدى الجهات المهتمة بالبيئة .. وأردت أن أستغل هذه الشخصية من خلال حلقات هارون كمادة معلوماتية خصبة قد تفيد الأطفال الذين لا يعرفون أبوقردان الصور الفوتوغرافية
الأولى : للشاعر أحمد زرزور رئيس تحرير مجلة قطر الندى فى مكتبه مع ياسر حسين سنة 2006

الثانية : للفنان التشكيلي مصطفى الرزاز مع الطالب ياسر حسين آنذاك في افتتاح بينالى القاهرة الدولي 1992


15 comments:

moly said...

اكيد هو اثر فيك كتير فى شخصيتك
بس ياترى كل الناس بتعترف بجميل اساتذتها زيك كدة يااستاذ ياسر
تسلم ايدك واكيد دة تاريخ مهم ليك
ومبسوطين انك بتخلينا نشاركك ذكرياتك

عبد الرحمن أبو بكر said...

الله عليك يا فنان

بجد والله وحشتني شخصية هارون جدا
وجميل اوي انك ذكرت ازاي الشخصية دي بدأت واية قصتها بالظبط

david santos said...

You are Master! Thank you.

The regime of Mubarak and his minions is every day to transgress human rights. More than 10,000 Sudanese refugees are arrested and more than 100 have been killed.
Illustrative of the world arrogance and the atrocities committed against the Sudanese refugees by this criminal regime of Mubarak.

ياسر حسين said...

moly
أشكرك على تعليقك
ولابد أن يعترف الانسان بأفضال أساتذته
لأن قيمة الوفاء من أجمل القيم الانسانية

عبد الرحمن أبو بكر
هارون بالنسبة لي أبني الكبير .. أول شخصية كارتونية ابتكرها واقتحم بيها عالم الكتابة والرسم للأطفال

david santos
leave Mubarak alone he is not your presedent...thanx

شيماء الجيزى said...

كلمتنى كثيراً عن شخصيتك هارون رسام الكارتون ..
لكن لم اكن اتخيل انها بتلك الروعه
القصة شدتنى بشكل كبير

اتمنى بالفعل ان هارون يكون فى فيلم كارتونى

لانى عشت هذا الجو فى القصة وهى مكتوبه على الورق
فما بالك لو كانت فيلم ؟

تحياتى لرسم حضرتك
وأسفه للتأخر
وكل عام وانت بخير
تحياتى

ياسر حسين said...

شيماء الجيزى
أنا سعيد بأن شخصية هارون مازالت تلقى قبولا وهذا يدفعني إلى الاهتمام بصدورها مرة أخرى بشكل جديد
وربما تتحول بالفعل إلى رسوم متحركة

خالص تحياتي

تامر حسين said...

يااااااااه فكرتني بايام زمان
فاكر موقف حضرني ومفتكرش حد غيري انا وانت نعرفه ساعه ما رحت انا المجله وقابلت احدي الاشخاص الحاقده وقولتلو انا اخو الاستاذ ياسر صاحب شخصيه هارون قالي والله مش فاكر وماكان رد فعلي سوي زي منتا عارف بقي ههههههه
وبلاش نسيح
تحياتي
انا كتبتلك في موضوع الراجل المخنوق من مراته ده ومردتش عليا تحياتي تاني

ياسر حسين said...

تامر حسين
المثل بيقول اللي ميعرفك يجهلك
ويوماً ما إتقابلت أنا والشخص ده
في مكان مليء بالفنانين المعروفين
وشاف بعينيه إذا كنت أنا معروف ولا لأ
خصوصاً لما شاف قد أيه استقبالهم الودود ليا ...
أنا رديت على تعليقك هناك.. أبقى شوفه

Doba said...

جميلة قوى موضوع ابو قردان ده
والله حاجات جميلة لتعليم الاطفال واهى بسيطة

تحياتى
هبة

tota said...

اذا انت تحمل الشخصيه المصريه الفرعونيه ههههههه
هوه احنا كلنا بنحمل الشخصيه المصريه الفرعونيه ولا تقتصر علي البعض بس؟؟
----------------------
عجبتني اوي القصه واول مره اعرف ان ابو قردان محمي بموجب القانون
سلامي ليك يافنان

ياسر حسين said...

Doba
أبو قردان أصبح من الأشياء المجهولة بالنسبة للجيل الحالي خاصة أنه في وقتاً ما تعرض لحملة إبادة

tota
أكيد مش كل المصريين فراعنة
فمنهم من أصول مختلفة
تركي .. أسيوي .. مملوكي من كل لون
أما حكايةإن أبو قردان محمي بموجب القانون فالمعلومة دي أنا جبتها من كتاب أثناء بحثي عن المعلومات اللي ممكن اقولها للطفل عن أبوقردان

خالص تحياتي وشكري للجميع

تامر حسين said...

قريت تعليقك بس كنت متوقع انك تقولي وحشني ولا حاجا
تحياتي

ياسر حسين said...

تامر حسين
أفتح الميل بوكس بتاعك ع الياهو وإن شاء الله ستجد ما يسرك

خالص تحياتي الأخوية

علاء سالم said...

السلام عليكم

فعلاً والله شخصية جميلة جداً وفكرتها أجمل وأجمل.
الفنون عندما تستخدم لنشر الثقافه أو التوعية بتكون ذات أثر قوى وفعال .
وخصوصاً فن الكاريكاتير أو الكارتون لأنه من الفنون المححبوبة ذات الجمهور الواسع.

ياسر حسين said...

علاء سالم ... الشاعر
والله يا عزيزي الواحد بيحاول يوظف فنه في شىء مفيد للناس

خالص تحياتي